fredag den 22. februar 2013

Så snak dog ordentligt!

Helt siden første klasse har vi haft en regel i vores klasse om, at man ikke må bande eller snakke grimt til hinanden.

Dette galt også mig, jeg bander (stadig) en del. Det er skam ikke let, man er vel en ægte københavner, barn af en klejnesmed... I tillæg kom jeg lige fra 4 år i Norge, og havde et yderst begrænset ordforråd på dansk... Nå men regelen gik ud på, at bandede jeg fik jeg en streg på tavlen, men bandede eleverne blev den ene streg slettet. Hvis der på en uge kom tre streger på tavlen, fik de flødeboller.

Det var altså noget som fangede. Kom ikke her og sig at bolchepædagogik ikke har sin virkning!
Da eleverne gik i de små klasser kom de troligt og fortalte, hvis nogle af de andre havde bandet. Det var meget få bandeord, som kom ud af deres munde, og det var rigtig mange flødeboller som kom ind!

I starten af 7. klasse gik det ned ad bakke med den gode holdning. Pludselig var det normalt at sige "fuck dig", "du er billig" og alt muligt grimt til hinanden, sådan bare "for sjovt". Og den grimme dialog, blev nærmest hverdagssprog. Det er sgu ikke skægt. Og SLET ikke i orden.

Så igen blev det forbudt og slut og sat fokus på. Nu går eleverne i 8. klasse, og de snakker igen pænt, i hvert fald når der er en lærer i nærheden ;)


Call me har en kampagne kørende. Jeg synes, den reklame man ser på tv, rammer mig. Det er budskabet som rammer, og noget vi alle bør have i baghovedet. 

Eleverne har nu mulighed for at lave deres egen "tal ordentlig" reklamefilm, og vinde 10.000 kr. til klassen. Konkurrencen kører hver måned. Den som får flest likes vinder ‘Publikumsprisen‘!!!

DU kan også være med til at stemme lige her.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar